01/05/2016

Max Richter


WYKONAWCY:

Max Richter

Mari Samuelsen – skrzypce

The Max Richter Ensemble

Sinfonietta Cracovia

 

1 maja 2016 w Centrum Kongresowym ICE Kraków gościł Max Richter, który w pierwszej części koncertu zaprezentował, wspólnie z zespołem Sinfonietta Cracovia i zjawiskową Mari Samuelsen, materiał z płyty "Recomposed by Max Richter: Vivaldi – The Four Seasons". Druga część wieczoru upłynęła wraz z dźwiękami pochodzącymi z albumu "The Blue Notebooks", które Artysta wykonał razem z The Max Richter Ensemble.

Max Richter jest jednym z najbardziej płodnych artystów swojego pokolenia. Kompozytor, pianista, producent, autor remiksów, współpracownik nadzwyczajny – jego twórczość wymyka się próbom zdefiniowania jego osoby. Pomimo tego, że jako artysta jest bardzo enigmatyczny, jedna rzecz nie pozostawia wątpliwości – jest twórcą nietuzinkowym. Richter stworzył monumentalny dorobek, na który składa się muzyka koncertowa, opery, balety oraz instalacje wideo, a także wiele ścieżek dźwiękowych do filmów, sztuk teatralnych i programów telewizyjnych oraz seria entuzjastycznie przyjętych albumów solowych, na których znalazła się poezja i literatura. Wśród wyzwań, które podjął w ostatnim czasie znalazła się próba „rekompozycji” jednego z najlepiej rozpoznawalnych utworów z kanonu muzyki klasycznej – „Czterech pór roku” Vivaldiego – by „zaktualizować” dzieło do standardów XXI wieku.

W jego muzyce widać różnorodne wpływy: estetykę minimalistyczną, która wywodzi się od kompozytorów wczesnych lat 60. (Reich, Glass), poprzez punk rocka oraz wynalazek Briana Eno z lat siedemdziesiątych – ambient. Dostrzega się jego formalne wykształcenie muzyczne, a także awangardowy eksperymentalizm, technikę cut-up wykorzystywaną w elektronicznej muzyce dance oraz współczesną kanibalistyczną kulturę remiksów.

Album „The Blue Notebooks” jest pierwszym krążkiem wydanym we współpracy z wytwórnią Fat Cat Records (2004). Gościnnie wystąpiła na nim ikona kina, aktorka Tilda Swinton, czytając fragmenty dzieł Kafki i Miłosza. Utwory z albumu możemy usłyszeć m.in. w takich hitach kinowaych jak: „Wyspa tajemnic” czy „Walc z Baszirem” (autorem całej muzyki do filmu był Max Richter). „Jednym z powodów, dla których wysłałem demo do Fat Cat było to, że usłyszałem pierwszy album Sigura Rósa. Brzmiał dla mnie zupełnie niczym Arvo Pärt z gitarami. Wtedy byłem pewien, że to będzie dla mnie dobre miejsce” - wyznał artysta.

Max Richter rozpoczął swoją karierę jako założyciel Piano Circus, współczesnego zespołu klasycznego, grającego i zamawiającego dzieła współczesnych kompozytorów, takich jak Steve Reich, Arvo Pärt, Philip Glass oraz Brian Eno. Max był członkiem grupy przez dziesięć lat, w tym czasie zespół nagrał pięć albumów, stopniowo włączając elementy muzyki elektronicznej oraz znalezionych dźwięków, które stanowiły podstawę tego, co miało się niedługo potem stać jednym z jego wyróżników. W ciągu następnych lat Max Richter współpracował z muzykami grającymi muzykę elektroniczną – The Future Sound of London w latach 1996-98 oraz Roni Size wraz z Reprazent (2000), zdobywcami Mercury Music Prize. Po tym, kiedy jego drogi ze współpracownikami się rozeszły, Richter rozpoczął prace nad swoim pierwszym albumem solowym. „Memoryhouse”, wydany w 2002 roku był głównie dziełem na orkiestrę, ale zawierał także dźwięki elektroniki, nagrania oraz głosy. Premiera albumu na żywo odbyła się w londyńskim Barbican Centre w 2014 roku. W 2005 roku dzieło artysty zostało użyte przez BBC jako ścieżka dźwiękowa do filmu dokumentalnego Auschwitz. Naziści i „ostateczne rozwiązanie”. W 2006 roku muzyk wydał kolejny album – „Songs From Before”, na którym wystąpił Robert Wyatt, czytający fragmenty prozy Murakamiego, zaś dwa lata później na rynek trafiła płyta „24 Postcards in Full Colour”.

Mari Samuelsen to wybitna norweska skrzypaczka, która rozpoczęła swoją karierę w wieku 3 lat. Studiowała w Barrett Due Institute of Music pobierając nauki m.in. u legendarnego, rosyjskiego profesora Zakhara Brona i znanego norweskiego skrzypka  Arve Tellefsena. Artystka występuje na scenach całego świata zarówno solo jak i w duecie ze swoim bratem Håkonem Samuelsenem grającym na wiolonczeli. Mari Samuelsen ma na swoim koncie koncerty w najbardziej prestiżowych salach koncertowych świata na czele z Carnegie Hall (Nowy Jork), Théâtre des Champs-Elysées (Paryż), Tonhalle (Zurich), Victoria Hall (Genewa), Salle Garnier (Monte Carlo), Wolf Trap Center (Waszyngton) czy Tchaikovsky Hall (Moskwa). Samuelsen jest oddanym muzykiem kameralnym – współpracowała z takimi muzykami jak Leif Ove Andsnes, Truls Mørk, Nicolas Altstaedt czy Measha Brueggergosman, jak również z wybitnymi dyrygentami na czele z takimi twórcami jak Seiji Ozawa, Vasily Petrenko i David Zinman. Jako solistka regularnie występuje z Maxem Richterem w ramach jego znakomitego projektu „Vivaldi Recomposed”.

 


Max Richter | ICE Classic
Max Richter | ICE Classic
Max Richter | ICE Classic
Max Richter | ICE Classic
Max Richter | ICE Classic
Max Richter | ICE Classic
Max Richter | ICE Classic
Max Richter | ICE Classic
Max Richter | ICE Classic
Max Richter | ICE Classic
Max Richter | ICE Classic
Max Richter | ICE Classic
Max Richter | ICE Classic
Max Richter | ICE Classic
Max Richter | ICE Classic
Max Richter | ICE Classic
Max Richter | ICE Classic

Partnerzy


Organizatorzy

 

Partner dla Krakowa

 

Sponsor

 

Partnerzy

 

Patroni medialni

 

Kontakt

Logo ICE Classic

Krakowskie Biuro Festiwalowe
ul. Wygrana 2
30-311 Kraków
tel.: +48 12 354 25 00
poczta@biurofestiwalowe.pl
http://biurofestiwalowe.pl

IZABELA HELBIN
Dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego

ROBERT PIASKOWSKI
Zastępca Dyrektora ds. programowych

PAULA FANDEROWSKA
Zastępca Dyrektora ds. Centrum Kongresowego ICE Kraków

MICHAEL ŁYCZEK
Manager ICE Classic

ŁUKASZ LEMBAS
Media

AGNIESZKA WYROBEK-KACZOR
Współpraca biznesowa

ŁUKASZ LECHOWICZ
Produkcja

JACEK FLOREK
Branding i komunikacja wizualna

TOMASZ SROKA
Informacje o biletach