01/03/2022

Jan Lisiecki


Wybitny polski pianista urodzony w Calgary (Kanada). Mimo młodego wieku występuje ze znakomitymi orkiestrami w najbardziej prestiżowych salach koncertowych. Współpracował z tak uznanymi dyrygentami, jak Claudio Abbado, sir Antonio Pappano i Yannick Nézet-Séguin. Wśród ostatnich najważniejszych wydarzeń w kalendarzu artystycznym Jana Lisieckiego znalazły się: debiuty na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall i w Carnegie Hall w Nowym Jorku, występy z New York Philharmonic, jak również debiut z Münchner Philharmoniker pod dyrekcją Valery’ego Gergieva. W 2013 r., jako najmłodszy w historii, otrzymał tytuł „Artysty Roku”, przyznawany przez magazyn „Grammophone”. Artysta nagrywający dla renomowanej wytwórni Deutsche Grammophon.

 

Wykonawcy:

Jan Lisiecki - fortepian

Sinfonietta Cracovia

 

 

PROGRAM:

  • Fryderyk Chopin: Koncert fortepianowy e-moll
  • Fryderyk Chopin: Koncert fortepianowy f-moll

 

 

Mówią, że spod palców wychodzi mu Chopin dwudziestego pierwszego wieku. Że gra szlachetnie, nieskazitelnie, z pomysłem. Że wznosi się na wyżyny artyzmu i pianistycznej sztuki. Że jest arystokratą fortepianu i jego Chopin jest inny: liryczny, ale nowatorski, przemyślany, współczesny. Jan Lisiecki prostuje: nie ma wielu Chopinów, jest jeden – ten zapisany w nutach. Chodzi tylko o to, że rozumienia tego zapisu są różne.

Pierwszy raz usłyszał jego muzykę we wczesnym dzieciństwie na przełomie wieków (Lisiecki jest pianistą młodym, rocznik 1995) – w domu rodziców w Calgary znalazł nagranie koncertów fortepianowych w wykonaniu Krystiana Zimermana i od razu zachwycił się tym, co zmysły dziecięce przyciąga najsilniej: kolorem. Wielobarwnością fortepianu, potem orkiestry, wreszcie fortepianu z orkiestrą. Złożonością opowieści muzycznej, w której każdy dźwięk ma znaczenie i która porusza jednocześnie tak wiele różnorodnych wątków i budzi tyle skrajnych emocji. Patos i wzburzenie w częściach otwierających. Tkliwość i wzruszenie w lirycznych ogniwach środkowych (Romance „o dumaniu w wiosnowy czas o księżycu” – jak mówił sam twórca o Koncercie e-moll op. 11, Larghetto w Koncercie f-moll op. 21 napisane z młodzieńczej miłości do śpiewaczki Konstancji Gładkowskiej). Radość i energia w tanecznych rondach w finale (krakowiak w Koncercie e-moll, kujawiak i elementy mazura w Koncercie f-moll). Sama wirtuozeria i popis nie przyciągały tak silnie, choć są to bez wątpienia utwory tchnące brawurowym stylem brillant, tak modnym za czasów Chopina. „Nie staram się być wirtuozem, bo nie to jest w tej muzyce nadrzędne – mówił polsko-kanadyjski pianista w wywiadach. – Dla mnie Chopin to przede wszystkim piękno. I nie ma tu znaczenia wiek czy narodowość słuchaczy. Chodzi tylko, żeby każdy z nich przeżył piękny wieczór”.

Niespełna dwudziestoletni Fryderyk Chopin skomponował oba koncerty w ostatnich miesiącach spędzonych w ojczyźnie, tuż przed wybuchem powstania listopadowego. Jan Lisiecki sięgnął po nie jako czternastoletni młodzieniec (z towarzyszeniem orkiestry zadebiutował jeszcze wcześniej, w wieku dziewięciu lat) – nagranie tych kompozycji przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina otwarło mu drzwi między innymi do prestiżowej wytwórni Deutsche Grammophon, z którą współpracuje, odkąd skończył piętnaście lat, i która w 2013 roku uhonorowała go statuetką Młodego Artysty Roku. Dziś jako pianista występujący na wszystkich estradach świata może ze spokojem powiedzieć, że zna każdą nutę obu koncertów Chopina. Także tę, która została powierzona orkiestrze. „Podchodzę do grania z zespołem orkiestrowym w taki sam sposób jak do występów kameralnych i współpracy z indywidualnymi muzykami. Mam to szczęście, że pracuję ze wspaniałymi wirtuozami, którzy podążają za moją wizją, tworząc i interpretując utwór razem ze mną, a nie obok mnie” – mówił w 2021 roku w rozmowie z Rachel Naomi Kudo i Alessandrem Tommasim.

Taka symbioza twórcza cechowała jego współpracę z Filharmonikami Nowojorskimi, San Francisco Symphony czy London Philharmonic Orchestra. I w takiej formule Jan Lisiecki – na trzy tygodnie przed dwudziestymi siódmymi urodzinami – wraz z Sinfoniettą Cracovią otworzą cykl koncertów ICE Classic 2022.

Maria Wilczek-Krupa

 


Jan Lisiecki | ICE Classic
Jan Lisiecki | ICE Classic

Partnerzy


Organizatorzy

Kontakt

Logo ICE Classic

KRAKóW5020 sp. z o.o.
ul. Marii Konopnickiej 17
30-302 Kraków
Sekretariat: +48 12 354 23 04
poczta@k5020.pl
https://k5020.pl/

Polityka prywatności

Deklaracja dostępności

Standardy ochrony małoletnich

KRAKÓW5020 spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie, ul. Marii Konopnickiej 17, 30-302 Kraków, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Krakowa-Śródmieścia w Krakowie, XI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000946545, NIP: 6762609702, wysokość kapitału zakładowego: 25 514 500 złotych.