28/03/2019

PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust


Program:

J. Brahms: Koncert na skrzypce i orkiestrę D-dur op. 77

***

R. Schumann: II Symfonia C-dur op. 61

 

Wykonawcy:

Isabelle Faust – skrzypce

Philippe Herreweghe – dyrygent

Orchestre des Champs-Elysées

 

28.03.2019, GODZ. 19:30

CENTRUM KONGRESOWE ICE KRAKÓW

 

Koncert honorowym patronatem objęli Konsul Generalny Francji w Krakowie Frédéric de Touchet oraz Konsul Generalny Niemiec w Krakowie dr Michael Groß.

 

W marcu w Centrum Kongresowym ICE Kraków zagości Philippe Herreweghe, jeden z pionierów wykonawstwa historycznego, czołowy interpretator dzieł Jana Sebastiana Bacha, ciągle poszukujący nowych rozwiązań wykonawczych i inspiracji, które wciela w życie wraz ze swoimi zespołami. W Krakowie usłyszymy jeden z nich – specjalizującą się w repertuarze klasycznym i romantycznym Orchestre des Champs-Elysées. Na historycznych instrumentach zabrzmi II Symfonia C-dur op. 61 Roberta Schumanna.

Gwiazdą wieczoru będzie skrzypaczka Isabelle Faust, od wielu lat współpracująca z Herreweghem. Solistka grająca na słynnym Stradivariusie o nazwie „Śpiąca królewna” wykona Koncert na skrzypce i orkiestrę D-dur op. 77 Johannesa Brahmsa. To arcydzieło gatunku Brahms zadedykował jednemu z największych skrzypków XIX stulecia – Josephowi Joachimowi. Przygotowując ten utwór, Isabelle Faust badała nie tylko wskazówki wykonawcze Joachima, ale także jego osobowość i źródła historyczne relacjonujące jego sposób gry. Na tej bazie artystka stworzyła swoją własną, unikalną interpretację.

„W jej brzmieniu słychać pasję, charakter i energię, a także rozbrajające ciepło i słodycz, które mogą odsłonić ukryte w muzyce pokłady liryki...” New York Times

Isabelle Faust fascynuje słuchaczy swoimi interpretacjami. Artystka zagłębia się w każdy utwór, biorąc pod uwagę historyczny kontekst muzyki oraz brzmienie instrumentów z epoki, i dba o jego możliwie największą autentyczność zgodnie ze współczesnym stanem wiedzy. Niezmiennie zachwyca publiczność w pełnych pasji wykonaniach repertuaru obejmującego dzieła od Heinricha I.F. Bibera do Helmuta Lachenmanna.

Po odniesionych w bardzo młodym wieku zwycięstwach w renomowanych konkursach im. Leopolda Mozarta i Paganiniego, szybko przeszła do regularnych występów gościnnych z największymi orkiestrami świata, wśród których znalazły się między innymi Orkiestra Filharmonii Berlińskiej, Bostońska Orkiestra Symfoniczna, Tokijska Orkiestra Symfoniczna NHK, Europejska Orkiestra Kameralna oraz Fryburska Orkiestra Barokowa.

Dzięki temu artystka nawiązała współpracę z wieloma uznanymi dyrygentami, takimi jak m.in. Claudio Abbado, Giovanni Antonini, Frans Brüggen, sir John Eliot Gardiner, Bernard Haitink, Daniel Harding, Philippe Herreweghe, Andris Nelsons i Robin Ticciati.

Dzięki niezmierzonej artystycznej ciekawości i otwartemu umysłowi Isabelle Faust włącza do swojego repertuaru muzykę ze wszystkich epok, niezależnie od formy instrumentalnej współpracy. Tym samym artystka nigdy nie uznaje muzyki za cel sam w sobie, lecz stara się przede wszystkim oddać istotę utworu w sposób wierny i sumienny, a zarazem subtelny. Obok wielkich symfonicznych koncertów skrzypcowych artystka ma na swoich koncie wykonania m.in. oktetu Schuberta z zespołami instrumentów historycznych, Kafka-Fragments Györgya Kurtága z Anną Prohaską czy L’Historie du Soldat Igora Strawińskiego z Dominikiem Horwitzem. Co więcej, Isabelle Faust z ogromnym zaangażowaniem sięga także po muzykę współczesną. Na przyszłe sezony zaplanowane zostały premiery utworów takich artystów, jak m.in. Péter Eötvös, Ondřej Adámek, Marco Stroppa, Oscar Strasnoy oraz Beat Furrer.

Liczne nagrania artystki zostały docenione przez krytyków i otrzymały wiele prestiżowych nagród, między innymi Diapason d’Or, Grammophone Award oraz Choc de l'année. Wśród jej najnowszych nagrań znajdują się między innymi koncerty skrzypcowe Mozarta z Il Giardino Armonico pod batutą Giovanniego Antoniniego oraz Fryburską Orkiestrą Barokową pod kierunkiem Pabla Herasa-Casado. Dyskografia Isabelle Faust obejmuje także cieszące się popularnością albumy z sonatami i utworami na skrzypce solo autorstwa Jana Sebastiana Bacha oraz koncerty skrzypcowe Ludwiga van Beethovena i Albana Berga pod batutą Claudia Abbado. Na polu muzyki kameralnej artystka od wielu lat współpracuje z pianistą Aleksandrem Mielnikowem. Ich wspólne wykonania, m.in. wszystkich sonat na fortepian i skrzypce Ludwiga van Beethovena, zostały również zarejestrowane i wydane na płytach.

W sezonie 2018/2019 Isabelle Faust jest artystką-rezydentką Filharmonii Kolońskiej.

 

Philippe Herreweghe urodził się w Gandawie, gdzie ukończył studia na uniwersytecie i w konserwatorium muzycznym. W tym czasie rozpoczął też karierę dyrygenta, a w 1970 roku założył zespół Collegium Vocale Gent.

Dzięki swemu podejściu do muzyki barokowej – pełne energii i stawiające na autentyczność – szybko zdobył uznanie. W 1977 roku założył w Paryżu zespół La Chapelle Royale, z którym wykonywał muzykę pochodzącą z czasów „złotego wieku” we Francji. Philippe Herreweghe założył także kilka innych zespołów, z którymi wykonywał zgodne z historyczną stylistyką, przemyślane interpretacje repertuaru rozciągającego się od renesansu po muzykę współczesną. Ich lista obejmuje między innymi Ensemble Vocal Européen specjalizujący się w renesansowej polifonii, a także zespół Orchestre des Champs-Elysées, który powstał w 1991 roku z myślą o wykonaniach utworów przedromantycznych oraz epoki romantyzmu na instrumentach historycznych.

Od 1997 roku artysta jest związany z Antwerpską Orkiestrą Symfoniczną, jest również bardzo często zapraszany jako gościnny dyrygent takich orkiestr, jak Royal Concertgebouw Orchestra w Amsterdamie, Orkiestra Gewandhaus w Lipsku czy Tonhalle Orchester w Zurychu. W nadchodzących sezonach artysta ma w planach występy z Sächsische Staatskapelle w Dreźnie, Cleveland Orchestra, Philharmonia Orchestra w Londynie, Wiedeńską Orkiestrą Symfoniczną oraz orkiestrami symfonicznymi z Szanghaju oraz Tokio. Herreweghe jest także artystą-rezydentem Filharmonii Luksemburskiej.

Za swoją wyobraźnię artystyczną i zaangażowanie Philippe Herreweghe otrzymał wiele nagród. W 1990 roku europejska prasa muzyczna wybrała go „osobowością muzyczną roku”. W 1993 roku Philippe Herreweghe i zespół Collegium Vocale Gent zostali mianowani ambasadorami kultury Flandrii. Rok później dyrygent został odznaczony belgijskim orderem Officier des Arts et Lettres, a w 1997 roku otrzymał doktorat honoris causa Katolickiego Uniwersytetu w Leuven. W 2003 roku artysta został Kawalerem Legii Honorowej Republiki Francji. W 2010 roku miasto Lipsk przyznało mu odznaczenie Bach-Medaille za zasługi związane z wykonawstwem utworów Bacha. W 2017 roku dyrygent otrzymał także doktorat honoris causa Uniwersytetu w Gandawie.

 

Orchestre des Champs-Elysées skupia się na dziełach powstałych w okresie od połowy XVIII do początku XX wieku (od Haydna do Mahlera), grając na instrumentach wykorzystywanych za życia ich kompozytorów.

Od kilku lat zespół jest rezydentem Théâtre des Champs-Elysées w Paryżu oraz Palais des Beaux-Arts w Brukseli, występował także w niemal wszystkich najważniejszych salach koncertowych świata, takich jak Musikverein (Wiedeń), Concertgebouw (Amsterdam), Barbican Centre (Londyn), Alte Oper (Frankfurt), filharmoniach w Berlinie i Monachium, Gewandhaus (Lipsk), Lincoln Center (Nowy Jork), Parco della Musica (Rzym) oraz audytoriach w Dijon i Lucernie. Zespół koncertował również w Japonii, Korei, Chinach i Australii.

Dyrektorem artystycznym i głównym dyrygentem zespołu jest Philippe Herreweghe, jednak orkiestra występowała również pod batutą kilku dyrygentów gościnnych, takich jak Daniel Harding, Christian Zacharias, Louis Langrée, Hans Holliger, Christophe Coin i René Jacobs.

Orchestre des Champs-Elysées przykłada dużą wagę do innowacyjnego prezentowania muzyki, dlatego każdy koncert zespołu wiąże się także z próbami otwartymi, konferencjami, spotkaniami i warsztatami dla dzieci w wieku szkolnym.

Orchestre des Champs-Élysées, jako partner TAP – Théâtre Auditorium de Poitiers, jest finansowana przez francuskie Ministerstwo Kultury i władze regionu Poitou-Charentes.

Bogata dyskografia orkiestry obejmuje między innymi: Requiem d-moll oraz Mszę c-moll Mozarta, Missa Solemnis, IX Symfonię, a także utwory na skrzypce i orkiestrę Beethovena, Niemieckie Requiem Brahmsa, Eliasza, Św. Pawła, Sen nocy letniej Mendelssohna, Szenen aus Goethes Faust, Koncert wiolonczelowy oraz symfonie Schumanna, L'enfance du Christ, Nuits d'Eté Berlioza, Requiem Faurégo, IV, V i VII symfonię raz III Mszę Brucknera oraz Des Knaben Wunderhorn oraz IV Symfonię Mahlera.

 

fot. Robert Słuszniak www.spheresis.com

 


PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic
PHILIPPE HERREWEGHE / Isabelle Faust | ICE Classic

Partnerzy


Organizatorzy

 

Partner dla Krakowa

 

Sponsor

 

Partnerzy

 

Patroni medialni

 

Kontakt

Logo ICE Classic

Krakowskie Biuro Festiwalowe
ul. Wygrana 2
30-311 Kraków
tel.: +48 12 354 25 00
poczta@biurofestiwalowe.pl
http://biurofestiwalowe.pl

IZABELA HELBIN
Dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego

ROBERT PIASKOWSKI
Zastępca Dyrektora ds. programowych

PAULA FANDEROWSKA
Zastępca Dyrektora ds. Centrum Kongresowego ICE Kraków

MICHAEL ŁYCZEK
Manager ICE Classic

ŁUKASZ LEMBAS
Media

AGNIESZKA WYROBEK-KACZOR
Współpraca biznesowa

ŁUKASZ LECHOWICZ
Produkcja

JACEK FLOREK
Branding i komunikacja wizualna

TOMASZ SROKA
Informacje o biletach