Edita Gruberová, gwiazda światowych scen operowych wystąpiła w Centrum Kongresowym ICE Kraków w ramach cyklu ICE Classic 20 września 2016 r. Edita Gruberová wprost zaczarowała słuchaczy. Na scenie wystąpiła wraz z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej pod batutą Petera Valentovica. Wieczór skończył się wielokrotnymi, długimi owacjami na stojąco.
Edita Gruberová – gdyby urodziła się wcześniej przydomek „Kammersängerin” nadałby jej członek rodziny cesarskiej. W XXI w. przez światową prasę jest nazywana „prima donna assoluta”, co stawia ją w jednym rzędzie z samą Maria Callas. W recenzjach wyjątkowych występów określana jest też jako fenomenem koloratury – techniki, która wymaga od wykonawcy niezwykłej sprawności w dysponowaniu swoim głosem.
Edita Gruberova, królowa Belcanto, wirtuozerii wokalnej, urodziła się w Bratysławie, gdzie ukończyła konserwatorium. Studiowała następnie we Wiedniu pod czujnym uchem Ruthilde Boesch. Tam też rozpoczęła swoją międzynarodową karierę w operze „Ariadna na Naksos”, gdzie towarzyszyła jej orkiestra pod batutą samego Karla Böhma. Od tego wykonania Edicie Gruberovej towarzyszy aplauz widowni całego świata, który jest szczególnie donośny gdy artystka wciela się w swoje sztandarowe role - Zerbinetta, Konstanze, Donna Anna, Rosina, Gilda, Violetta and Lucia. Owacje przyjmowała w najsłynniejszych instytucjach świata – Teatro alla Scala, Royal Opera House Covent, Metropolitan Opera New York, czy operach Monachium, Wiednia, Hamburga, Genewy, Zurychu, Florencji, Paryża, Berlina, Madrytu i Barcelony. Część z oper przygotowało produkcje specjalnie dla Edity Gruberovej. Wśród najznamienitszych należy wymienić spektakle „Maria Stuarda”, „Purytanie”, „Linda Di Chamounix” czy „Roberto Devereux” dla Vienna State Opera, „Lunatyczkę” w Genewie i Neapolu, „Capuleti i Montecchi” w Londynie, kolejny „Purytan” w Metropolitan Opera i na festiwalu w Bregenz. Nie można zapomnieć też o operach „Roberto Devereux”, „Anna Boleyn”, „Beatrycze z Tendy” w Barcelonie, „Córce Pułku”, kolejnych inscenizacjach „Linda Di Chamounix”, „Roberto Devereux”, „Anna Boleyn”, „Beatrycze z Tendy” i „Lunatyczki” w Zurychu, czy dedykowanych produkcjach „Anna Boleyn” i „Purytanie” dla Bavarian State Opera w Monachium.
W 2003 roku, niemal trzy dekady od swojego międzynarodowego debiutu, Edita Gruberova odniosła olbrzymi sukces debiutując w operze „Norma” w Tokio, a w 2004 roku kontynuowała pasmo sukcesów jako Elisabetta w nowej odsłonie „Roberto Devereux” w Monachium i europejskim debiucie „Normy” w Baden-Baden, który był połączony z nagraniem spektaklu na cd. W 2005 roku „Norma” wraz Editą Gruberovą odniosła spektakularny triumf w wiedeńskiej operze, który powtórzyła w Bavarian State Opera w styczniu 2006 roku oraz w trakcie Salburg Festival cztery lata później. Koniec pierwszej dekady XXI w., Edita Gruberova spędziła wcielają się w rolę Lukrecji Borgii w Barcelonie i Monachium, żeby w 2013 roku zadebiutować jako Alaide w zuryskiej produkcji „Nieznajomej”, która w 2014 roku była grana też Theater an der Wien. Edita Gruberova jest stałym gościem festiwali operowych w Monachium i Salzburgu .
Wybitna Sopranistka wzięła udział w produkcji kilku ważnych oper filmowych „Jaś i Małgosia”, „Rigoletto”, „Arabella”, „Così fan tutte”, czy „Adriannie na Nakos”. Dla słynnej wytwórni Deutsche Grammophon nagrała „Les Contes d’Hoffman”, dla Philipsa „Maria Stuarda”, „Die Fledermaus” oraz „Ariadne auf Naxos”. Dla cenionego Teldeca zaśpiewała partię Adele z „Die Fledermaus” oraz nagrała swoje partie na płyty „Die Zauberflöte”, „Don Giovanni”, „La Finta Giardiniera”, „Lucia di Lammermoor” i „Traviata”. EMI zaprosiło artystkę na „Lucia di Lammermoor” oraz „I Capuleti e i Montecchi”, a Decca na „Entführung aus dem Serail”.
Najbardziej istotny kontrakt podpisała z Nightingale Classics, gdzie skupiła się na repertuarze Belcanto. W tej wytwórni ukazały się już „Beatrice di Tenda”, „Linda di Chamounix”, „The Anniversary concert with Tokyo Philharmonic Orchestra”, płytę z międzynarodowymi piosenkami dla dzieci, „Purytanie”, „Roberto Devereux”, „Maria Stuarda”, „Anna Bolena”, „Maria di Rohan”, „La fille du régiment”, „Tancredi”, „Lucia di Lammermoor”, „Il Barbiere di Siviglia”, szalone sceny – arie królowych z dynastii Tudorów, słynne utwory z operetek, recital w duecie z Vesseliną Kasarovą, pieśni świąteczne i kanoniczne. Ta współpraca zaskutkowała także „Lieder of Strauss” i nagraniem z japońskim kontratenorem Yoshikazu Mera. Niedawno ukazało się nagranie DVD opery „Norma”. Absolutnie wybitne i wysokiej jakości są jej nagrania ludowe dla Nightingale Classic i Teldec. Gruberova ma tytuł austriackiej i bawarskiej „Kammersängerin“, który obecnie nadają opery, a wcześniej był przyznawany przez rodzinę cesarską. Jest honorową członkiem Vienna State Opera i została nagrodzona wieloma wyróżnieniami – nagrodą Sir-Lawrence-Olivier, cenionym włoskim Franco-Abbiati za najlepszą interpretacje roli we włoskiej operze, Bellini d’oro za wyjątkowe wykonania i order zasługi dla Austrii. Ponad to została udekorowana nagrodą Herberta von Karajana jako wyjątkowa artystka.
KRAKóW5020 sp. z o.o.
ul. Marii Konopnickiej 17
30-302 Kraków
Sekretariat: +48 12 354 23 04
poczta@k5020.pl
https://k5020.pl/
KRAKÓW5020 spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie, ul. Marii Konopnickiej 17, 30-302 Kraków, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Krakowa-Śródmieścia w Krakowie, XI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000946545, NIP: 6762609702, wysokość kapitału zakładowego: 25 514 500 złotych.